De wettelijke verplichtingen voor een electrische fiets.

De wettelijke regeling voorziet een kader voor alle mogelijke electrische fietsen.

De wet maakt het onderscheid tussen 3 soorten fietsen:
1)fietsen met een electrische hulpmotor. Het vermogen van deze motor is niet meer dan 250W. De fiets heeft een snelheidsbeperking tot 25km/u. Er is enkel trapondersteuning ; dwz dat de motor niet autonoom werkt en je moet trappen om van de ondersteuning van de motor te genieten.
2)de gemotoriseerde fiets. Het vermogen van deze motor is lager dan 1000W. De snelheidsbeperking is afgesteld op 25km/u. Het hoofddoel is ook hier trapondersteuning. Soms kan de motor zo ingesteld zijn dat die ook autonoom kan werken ; dwz zonder te trappen kan je je voortbewegen.
3)Speed spedelec : het vermogen is lager dan 4000W. De snelheidsbeperking is ingesteld op maximum 45km/u. Het hoofddoel is hier ook de trapondersteuning. Maar soms kan de motor ook autonoom ondersteunen. Door de hoge snelheid tot 45km/u is deze speed pedelec eigenlijk geen echte fiets maar wordt aanzien als een bromfiets.

In de tabel hieronder zie je voor elke soort de verplichtingen die opgelegd zijn. Voor de gewone electrische fiets die niet hoger dan 25km/u gaat, zijn er geen verplichtingen. Het dragen van een helm is wel aan te raden maar is niet verplicht.

Voor een gemotoriseerde fiets moet je minstens 16 jaar zijn. Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is nodig indien de fiets autonoom kan voortbewegen (zonder te trappen). Verder zijn er geen verplichtingen al is ook hier de helm een aanrader.
De speed pedelec heeft wel heel wat verplichtingen: minimale leeftijd 16 jaar, een verplichte helm, een rijbewijs, een nummerplaat en de regels van bromfietsen zijn hier van toepassing. Net zoals de gemotoriseerde fiets moet je een burgerlijke aansprakelijheidsverzekering onderschrijven indien je fiets autonoom kan rijden.

In de tabel hieronder heb je een mooi overzicht.
Wil je de prijs voor een omniumverzekering kennen? Klik dan hier.