De digitale kluis is er voor de nabestaanden

De digitale kluis geeft de mogelijkheid om documenten te bewaren voor de nabestaanden

Wat is een digitale kluis?

De bedoeling van een digitale kluis is om de nabestaanden te helpen na je overlijden om de nodige documenten terug te vinden. Je kan ze in de kluis opbergen op één centrale plaats. Zo kan je ook je online gegevens opslaan ; alle sites waar je toegang tot hebt met een login en paswoord en alle mogelijke accounts online. Voor specifieke personen kan je ook een specifieke boodschap achterlaten.

De documenten die je kan opslaan zijn van verschillende soorten :

- Een copie van je wilsbeschikking

- Een testament

- Een aangifte van de nalatenschap

- Een euthanasieverklaring

- Verzekeringspolissen

- En andere persoonlijke dingen

Hoe werkt zo'n digitale kluis?

- Vooreerst moet je de kluis openen : op de website safeinheaven.be kan je dit gratis doen.

- Opladen documenten, video's, berichten, online profielen,...

- Vertrouwenspersoon aanduiden : je kan tot 5 personen aanduiden die je digitale kluis kunnen  openen na je overlijden. Deze personen krijgen een mail om hun rol te aanvaarden. Elk jaar wordt er gevraagd om deze rol via mail te bevestigen.

- Daarna kan je je kluis activeren

- Wanneer je vertrouwenspersonen je overlijden melden en een overlijdensbewijs doorsturen, krijgen ze een mail met de nodige instructies om de kluis te openen.

Het is uiteraard mogelijk om de inhoud van de kluis aan te vullen op elk ogenblik, aanpassingen te maken en de vertrouwenspersonen te wijzigen.